Vés al contingut

Iuri Gagarin

De Viquidites
Infotaula de personaIuri Gagarin
Iuri Gagarin (1964)
Projectes germans
  Biografia a la Viquipèdia
  Multimèdia a Commons
Dades biogràfiques
Naixement Klúixino (Rússia)
9 de març de 1934
Mort Novossiólovo (Rússia)
27 de març de 1968 (34 anys)
Ocupació Aviador, astronauta, oficial, polític i explorador
Modifica dades a Wikidata

Iuri Alekseievitx Gagarin [en rus: Ю́рий Алексе́евич Гага́рин] (Klushino, Rússia, 9 de març de 1934 - Novosyolovo, Rússia, 27 de març de 1968) fou un cosmonauta i pilot soviètic. Va ser el primer humà en viatjar a l'espai exterior en la nau espacial Vostok el 12 d'abril de 1961.

  • «Quan vaig orbitar al voltant de la Terra en la nau espacial, vaig veure per primera vegada com de bonic és el nostre planeta. Humanitat, preservem i fem crèixer aquesta bellesa i no la destruïm!»[1]
Semyorka Rocket R7 by Sergei Korolyov
Som-hi! (Поехали!)
  • «En els propers minuts, una gran nau espacial em portarà a l'espai llunyà de l'univers[2]
    (en rus) Через несколько минут, могучий космический корабль унесет меня в далекие просторы вселенной.
    12 d'abril de 1961
    Missatge enregistrat per Iuri Gagarin dirigit al món abans de la seva missió.
  • «Tot el que he fet i he viscut ha sigut per viure aquest moment.»[2]
    (en rus) Всё что прожито, что сделано прежде было прожито и сделано ради этой минуты.
    12 d'abril de 1961
    Missatge enregistrat per Iuri Gagarin dirigit al món abans de la seva missió.
  • «Som-hi!»[3]
    (en rus) Поехали! (Poiekhali!)
    Cosmòdrom de Baikonur, 12 d'abril de 1961
    Frase que digué Gagarin en el moment de l'enlairament de la seva nau, la Vostok 1.
  • «Veig la Terra, la visibilitat és excel·lent.»[2]
    (en rus) вижу Землю, видимость отличная.
    Espai exterior, 12 d'abril de 1961
    Primera frase que digué a l'espai exterior en contemplar el planeta Terra per primera vegada
  • «No tingueu por, sóc un ciutadà soviètic com vosaltres que acaba de tornar de l'espai i que necessita un telèfon per trucar a Moscou[4]
    Saratov region, 12 d'abril de 1961
    Diàleg que mantingué amb un pagès i la seva filla després de finalitzar la missió del Vostok 1; la seva nau aterrà 280 quilòmetres allunyat del lloc previst.

Atribuïdes

[modifica | modifica el codi]
  • «Aquí no hi veig cap Déu[5]
    Espai exterior, 12 d'abril de 1961
    Frase atribuïda a Iuri Gagarin durant l'òrbita a la Terra de la seva nau Vostok 1. No hi hi consta cap transcripció oficial semblant en les seves comunicacions.

Referències

[modifica | modifica el codi]
  1. «Yuri A. Gagarin». New Mexico Museum of Space History. New Mexico: New Mexico Museum of Space History, cop. 2005. [Consulta: 21 maig 2012].
  2. 2,0 2,1 2,2 Riley, Christopher. «First Orbit». Attic Room, 2012. [Consulta: 1 setembre 2012].
  3. «50 anys de la gesta de Gagarin». 324.cat. Sant Joan Despí: Televisió de Catalunya, 11-04-2011. [Consulta: 21 maig 2012].
  4. «Iuri Gagarin, el primer a observar la Terra des de l'espai». elPeriódico.cat. Barcelona: Grupo Zeta, 12-04-2011. [Consulta: 21 maig 2012].
  5. Vital, Ferran. «50 anys del primer viatge a l'espai». Històries d'un món real. Barcelona: Sàpiens Publicacions, 12-04-2011. [Consulta: 21 maig 2012].

Enllaços externs

[modifica | modifica el codi]