Vés al contingut

Joan Pich i Pon

De Viquidites
Joan Pich i Pon
Panteó de Joan Pich i Pon
Projectes germans
  Biografia a la Viquipèdia
  Multimèdia a Commons
Dades biogràfiques
Naixement Barcelona
1 de març de 1878
Mort París
21 de maig de 1937 (59 anys)
Ocupació Polític
Drets d'autor
Les citacions es troben en domini públic.
Modifica dades a Wikidata

Joan Pich i Pon (Barcelona, 1 de març de 1878 — París, 21 de maig de 1937) fou un polític i empresari català. Fou Alcalde de Barcelona entre gener i octubre de 1935. Fou cèlebre pels seus errors de lèxic (popularment coneguts per piquiponades).

  • «El que cal és que cadascú visques en la nostra pròpia terra. Aleshores, segurament, començaríem a estar bé. Els francesos, a França, els anglesos, a Anglaterra, els murcians, a Múrcia i els belgues, a Belgrad.»[1]
    (en castellà) Lo necesario es que cada uno viviera en nuestra propia tierra. Entonces, seguramente, comenzaríamos a estar bien. Los franceses, en Francia; los ingleses, en Inglaterra; los murcianos, en Murcia i los belgas, en Belgrado.
    Discurs com a governador general de Catalunya
  • «No he sigut home d'anar amb dones: nomès amb la meva esposa i les meves filles.»[2]
    (en castellà) No he sido hombre de ir con mujeres: sólo con mi esposa y mis hijas
  • «Per anar bé, hem de seguir la política de les tres emes: ministració, ministració i ministració.»[1]
    Discurs de presa de possessió com Alcalde de Barcelona
  • «Potser sí que no sé quasi firmar, però sí que sé, i això és lo més important, fer diners.»[1]

Piquiponades

[modifica | modifica el codi]

En la seva trajectòria política, Joan Pich i Pon no va destacar com a gran orador. Ans al contrari, fou proverbial l'ús inadequat que feia de moltes paraules, cosa que comportà que algunes de les seves frases es fessin famoses. Aquests lapsus o errades còmiques reberen el nom de "piquiponades" (també escrit "pich-i-ponades" o "piquiponianes").

  • «(El pitjor tirà fou) el Tirano de Bergerac.»[2]
    Cyrano de Bergerac
  • «És sifilítico[1]
    Per referir-se a un amic que era filatèlic
  • «Estic entre les parts i la paret.»[3]
    L'espasa i la paret, sobre la investigació de l'estraperlo
  • «Huevos de centurió.»[2]
    Huevos de esturión, definició del caviar
  • «La toma de la pastilla[3]
    La toma de la Bastilla
  • «Más sórdido que una tapia.»[2]
    Más sordo que una tapia
  • «Missions interplanetàries[3]
    Sobre les comissions interparlamentàries
  • «Pantopon d'Atenes.»[3]
    Panternó d'Atenes
  • «(Sentir-se com) un radiador romano.»[2]
    Gladiador romà, mentre sostenia una espasa a la mà
  • «Un huevo de la cara.»[1]
    Fent una traducció al castellà de l'expressió Un ull de la cara

Referències

[modifica | modifica el codi]
  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Casademont i Comas, Emili. «Pich i Pon i les 'piquiponades'». Diari de Girona. Girona: Grup Editorial Prensa Ibérica, 10-07-2011. [Consulta: 24 desembre 2013].
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Amela, Víctor M. «"El peor tirano fue Tirano de Bergerac', dijo Pich i Pon"». La Vanguardia. Barcelona: Grupo Godó, 29-04-2011. [Consulta: 24 desembre 2013].
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Albaigès, Josep Maria. Quin tip de riure : antologia de disbarats. Lleida: Pagès, 2009. ISBN 9788497797528.